صفحه اصلی > مسئولیت اجتماعی > آموزش و پژوهش 


نسخه چاپي

اخلاق کار

اخلاق کار(Business Ethics)

     اخلاق کار به معنی شناخت درست از نادرست در محیط کار و آنگاه انجام درست و ترک نادرست است. اخلاق کار،به عنوان شاخه ای ازدانش مدیریت، از زمان پدیدار شدن نهضت مسئولیت اجتماعی در دهه ۱۹۶۰ پدیدار شد.در این دهه جنبش های آگاهی بخش اجتماعی، انتظارات مردم را از سازمان ها بالا برده، آن ها را به این نتیجه رسانده بود که سازمان ها باید از امکانات وسیع مالی و نفوذ اجتماعی خود برای رفع مشکلات اجتماعی، مثل: فقر، خشونت، حفاظت ازمحیط زیست، تساوی  حقوق، بهداشت عمومی و بهبود وضع تحصیلات استفاده کنند.

    مردم براین باور بودند که چون شرکت ها و مؤسسات با استفاده از منابع کشور به سود دست می یابند، به کشور بدهکار 

و مدیون هستند و بایستی برای بهبود اوضاع اجتماعی تلاش کنند. اگرچه انگیزه و توجه شرکت به رعایت مسائل اخلاقی به

سال ۱۹۲۳ و به بنیانگذار شرکت مبلمان و اثاثیه هرمان میلر دی جی دوپر بر می گردد ولی توجه به اخلاقیات در نوشته های

مدیریت، در کتاب: وظیفه های مدیران چستر بارنارد (۱۹۳۸) و آثار ماکس وبر به چشم می خورد. بارنارد براین باور بود که 

ناممکن است سازمانهای رسمی بتوانند بدون عنصر اخلاقی عمل کنند. رهبری که به اصول اخلاقی عمل نمی کند نفوذ خود

را از دست می دهد و نمی تواند برای مدت طولانی دوام آورد.

 

  • تاریخ درج خبر :
  • 1399/06/03 - ١٩:١٢
  • تاریخ بروز رسانی خبر :
  • تعداد بازدید خبر :
  • 131

خروج




تصاویر منتخب